Het muildier
Soerat e-Nahl is gebaseerd op Tekenen die duiden op het Bestaan van Allah ﷻ. Dat is de reden waarom in deze soera veel gunsten opgesomd worden en één van de grootste gunsten is de schepping van het vee:
﴾5. En Hij heeft het vee geschapen. Daarin is voor jullie warmte en voordeel (te vinden), en jullie eten daarvan, 6. En daarin is voor jullie schoonheid (te vinden), wanneer jullie hen (d.w.z. het vee) naar de stallen begeleiden (in de avond) en wanneer jullie hen (in de ochtend) weiden, 7. En zij dragen jullie ladingen naar een land dat jullie niet konden bereiken zonder ongemak voor julliezelf (te ervaren). Waarlijk, jullie Heer is zeker Meest Zachtaardig, Meest Genadevol﴿ e-Nahl:5-7
وَالْأَنْعَامَ خَلَقَهَا ۗ لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ 5﴿
وَلَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ 6 وَتَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَىٰ بَلَدٍ لَّمْ تَكُونُوا بَالِغِيهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنفُسِ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ 7﴾
Er is zelfs een hoofdstuk in de Quraan vernoemd naar de 8 paren (2 van het schaap, 2 van de geit, 2 van de kameel, 2 van de koe) die tot 'het vee' [an'aam] (أنعام) gerekend worden: [soerat el-An'aam].
Wellicht dat we in de toekomst - إن شاء الله - een fijne en leerzame blik mogen werpen op de verzen waarin het vee benoemd wordt, om aan te tonen waarom het vee één van de grootste gunsten is voor de mens.
Na deze gunst te hebben genoemd, beschrijft Allah ﷻ een andere gunst:
﴾En (Hij heeft) de paarden, de muildieren en de ezels (voor jullie geschapen) om hen te (kunnen) berijden en als een versiering... ﴿ e-Nahl:8
﴾وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَزِينَةً﴿
Het paard, het muildier en de ezel zijn voor de mens geschapen én getemd om hen o.a. te kunnen berijden.
Een muildier [baghl] (بَغْل) is een kruising tussen een paardenmerrie (V) en een ezelshengst (M). Een muilezel [naghl] (نَغْل) is een kruising tussen een paardenhengst (M) en een ezelin (V). Het frappante is dat deze muilen onvruchtbaar zijn en dus geen nakomelingen kunnen verwekken.
Hoe komt het dat muildieren/muilezels geen kinderen kunnen krijgen?
Zoals bekend krijgt het kind van een zoogdier altijd de helft van de chromosomen van de vader én de helft van de chromosomen van de moeder. Een gezonde mens heeft bijvoorbeeld 46 chromosomen; 23 van de vader en 23 van de moeder.
Bij een muildier zit het net wat anders. Een paard heeft namelijk 64 chromosomen. Een ezel heeft er 62. Een muildier zou dus 32+31=63 chromosomen hebben. Omdat het aantal chromosomen (63) van een muildier ondeelbaar is, kunnen ze niet bevrucht raken.
Het is opvallend dat deze drie dieren gezamenlijk én in een specifieke volgorde genoemd worden in dit vers:
- paard
- muildier
- ezel
Zou dit te maken kunnen hebben met deze bijzondere kruising en bevruchting? Zou deze volgorde gebaseerd zijn op het aantal chromosomen: 64 (paard) - 63 (muildier) - 62 (ezel)? Of is deze volgorde gesorteerd van groot naar klein: groot (paard) - middel (muildier) - klein (ezel)?
Het zijn vragen die ik onbeantwoord laat..
Verder zijn muildieren uiterst geschikt als lastdier omdat ze de goede eigenschappen van een paard en een ezel combineren. Ze combineren de volharding en de intelligentie van de ezel met de kracht en het doorzettingsvermogen van het paard. Over het algemeen heeft een muildier naar verhouding meer kracht dan een paard van hetzelfde gewicht.
In tegenstelling tot het vee wordt bij dit drietal niet de gunst van 'voedsel' beschreven:
﴾En Hij heeft het vee geschapen. Daarin is voor jullie warmte en voordeel (te vinden), en jullie eten daarvan﴿ e-Nahl:5
﴾وَالْأَنْعَامَ خَلَقَهَا ۗ لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ﴿
Het paard, het muildier en de ezel zijn geschapen:
- om hen te berijden,
- als versiering.
Sommige geleerden, waarom imam Maalik, gebruiken dit vers als argument om het vlees van paarden en (muil)ezels te verbieden. Volgens hun is het verboden om bijvoorbeeld paardenvlees te eten; anders zou Allah ﷻ dit wel als gunst hebben genoemd in dit vers.
Imam Qoertoebi heeft dit standpunt echter weerlegd met zeer scherpe argumenten, gebaseerd op Quraan-verzen, ahadieth en het gezonde verstand.
Wellicht dat we later stil kunnen staan bij de argumentaties in deze discussie.
Reactie plaatsen
Reacties