Het varken

Allah zegt:

﴾Hij heeft jullie slechts de dode dieren, het bloed, het varkensvlees en dat waarover (de naam van) een ander dan Allah (tijdens het slachten) is genoemd, verboden... ﴿  el-Baqara:173

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّه‎﴿

 

In dit vers wordt een viertal verboden opgesomd:

  1. (vlees van) dieren die op een natuurlijke manier gestorven zijn; uitzondering op deze regel is het jagen op zeedieren, en wat door de zee (aan vis) wordt aangespoeld,
  2. stromend bloed,
  3. vlees van een varken,
  4. (vlees van) dieren waarover de naam van een ander dan Allah is genoemd tijdens het slachten.

 

Het valt op dat enkel bij het varken nadrukkelijk wordt gesproken over 'vlees' (لَحْم). Dit komen we overigens ook in alle andere verzen tegen waar het varken genoemd wordt.

Waarom zegt Allah niet:

'Hij heeft jullie slechts het vlees van de dode dieren, het bloed, het varkensvlees en het vlees waarover (de naam van) een ander dan Allah (tijdens het slachten) is genoemd, verboden...'?

Zou van een varken misschien alleen het vlees verboden zijn?


Geleerden verschillen hierover van mening.
Laat ik voorop stellen dat de meeste geleerden het varken als geheel als iets 'onreins' hebben bestempeld.

Sommige geleerden stellen dat het vlees van een varken specifiek vermeld wordt om juist te benadrukken dat het varken als geheel verboden en onrein is; of het varken nou geslacht is of niet. Dit is o.a. de verklaring van Qoertoebi voor het feit dat enkel het vlees van het varken nadrukkelijk wordt genoemd.


Andere geleerden leggen uit dat het varken als geheel onrein en verboden is en dat het vlees specifiek vermeld wordt omdat er met het benoemen van een varken vaak 'het nuttigen van het vlees' mee wordt bedoeld.


Een andere groep geleerden is van mening dat hier enkel gesproken wordt over het vlees van het varken omdat het toegestaan is om gebruik te maken van de rest van het varkenslichaam. Dat hier enkel het varkensvlees wordt verboden zou dus een bewijs moeten zijn voor het feit dat je wel bijvoorbeeld gebruik kunt maken van het varkensleer (na deze gereinigd en gelooid te hebben). Dit is o.a. de verklaring van (Shawkaani en) Ibn 'Ashour voor het feit dat enkel het vlees van het varken nadrukkelijk wordt genoemd.

 

Het laatste standpunt is opmerkelijk; tegenwoordig is namelijk bewezen dat het vlees van een varken tot veel ziekten kan leiden. Ibn 'Ashour zegt zelf in zijn Tafsier dat varkensvlees verboden is omdat 'het vlees gevaarlijke bacteriën bevat die niet gedood worden door de hitte van het vuur en dus ernstige ziekten kan veroorzaken als deze (levende) bacteriën in het bloed terecht komen van degene die het opeet'.


Een vraag die ik mij dan afvraag: 'zou dit dan niet (één van) de reden(en) kunnen zijn dat speciek het vlees van een varken wordt benoemd? Zou het kunnen dat het vlees van het varken expliciet genoemd wordt, omdát het afwijkt van het vlees van andere dode dieren en het vlees van dieren waarover de naam van een ander dan Allah is genoemd?'...

 

Wat men soms over het hoofd ziet, is dat naast allerlei lichamelijke aandoeningen en ziekten, het eten van varkensvlees ook schade toebrengt aan iemands persoonlijkheid. Deze schade is veel ernstiger dan de lichamelijke schade.

Geleerden leggen uit dat onder de dieren, het varken het minste [ghiera], het eergevoel dat reden geeft tot bescherming, heeft voor zijn vrouwtje. Het doet hem dus niets als zijn vrouw gemeenschap heeft met een ander varken. Het is bewezen dat je kenmerken overneemt van het dier waarvan je het vlees eet doordat het betreffende vlees invloed heeft op je lichaam en gedrag. We zien dit dan ook terug bij westerlingen die hun [ghiera] in de loop der tijd hebben verloren als gevolg van het veelvuldig nuttigen van varkensvlees.


Ik wil afsluiten met een ander voorbeeld waarbij vlees effect heeft op het gedrag van degene die het nuttigt. Volgens Djabir ibn Samoera heeft de Profeet ons geboden met:

'het verrichten van de woedoe (na het nuttigen) van kamelenvlees en de woedoe niet te verrichten (na het eten) van schapenvlees' (Ibn Maaja; Albaanie: authentiek)

‎'أمرنا رسول الله ﷺ أن نتوضأ من لحوم الإبل ولا نتوضأ من لحوم الغنم'

 

Waarom zou je de woedoe (de kleine wassing) moeten verrichten na het eten van kamelenvlees?

 

Geleerden leggen uit dat een kameel zichzelf niet kan bedwingen als hij boos is. Je kan dan ook maar uit de buurt blijven van een kwade kameel. Kamelen kunnen zelfs wraakneigingen hebben bij incidenten!

Door kamelenvlees te eten zou je deze eigenschappen en gedragingen kunnen overnemen. Om te voorkomen dat je snel driftig wordt en jezelf niet kunt beheersen bij boosheid, word je verzocht de woedoe te verrichten na het eten van kamelenvlees. Boosheid is immers van de vurige duivel en deze onderdruk je door verkoeling te zoeken. De Profeet zou gezegd hebben:

'Boosheid komt van de duivel en de duivel is geschapen uit vuur en vuur wordt alleen door water geblust, dus wanneer iemand van jullie boos wordt, laat hem de woedoe verrichten' (Aboe Daoud; Albaanie: zwakke hadieth)

‎'إِنَّ الْغَضَبَ مِنْ الشَّيْطَانِ وَإِنَّ الشَّيْطَانَ خُلِقَ مِنْ النَّارِ وَإِنَّمَا تُطْفَأُ النَّارُ بِالْمَاءِ فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَتَوَضَّأْ'

 

Deze hadieth mag dan wel zwak zijn verklaard, maar er zit een kern van waarheid in de boodschap die indirect bevestigd wordt door andere authentieke overleveringen.


Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.