De vlieg
Soerat el-Hadj haalt van begin tot eind bewijzen aan voor het Bestaan van Allah ﷻ en onderbouwt de verwerpingen van afgoderij. Aan het eind van de soera wordt een voorbeeld aangekaart dat samenvattend al die bewijzen omvat en de zwakheid van de afgoden bevestigt.
In het betreffende vers spoort Allah ﷻ ons expliciet aan om naar dit voorbeeld te luisteren:
﴾O mensen, er wordt een voorbeeld gesteld, luister er dan naar... ﴿ el-Hadj:73
﴾يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ﴿
Als dit ergens op duidt, dan duidt het op de importantie van dit voorbeeld. Van ons wordt namelijk verwacht dat we te allen tijde aandachtig luisteren naar de Quraan:
﴾En wanneer de Quraan wordt voorgedragen, luister er dan naar en zwijg... ﴿ el-A'raaf:204
﴾وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا﴿
Maar in dit vers worden we dus hier expliciet op gewezen. Er is dus iets speciaals in dit vers waar we bij stil moeten staan.
Laten we eerst het gehele vers erbij halen. Allah ﷻ zegt in dit vers:
﴾O mensen, er wordt een voorbeeld gesteld, luister er dan naar. Voorwaar, degenen die jullie naast Allah aanroepen zijn niet (eens) in staat om een vlieg te scheppen, ook al zouden zij hiervoor samenkomen. En als de vlieg hun iets ontneemt, dan zijn zij niet (eens) in staat om het terug te pakken. Zowel de vragende als de gevraagde zijn zwak﴿ el-Hadj:73
﴾يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ﴿
In dit vers wordt dus een voorbeeld gesteld dat duidt op de zwakheid van de afgoden. De afgoden zijn niet eens in staat een vlieg te scheppen, ook al zouden zij hiervoor samenkomen! Sterker nog; als de vlieg hun iets ontneemt dan zijn zij met geen enkele mogelijkheid in staat het terug te pakken ook al zouden ze hier het lichaampje van de vlieg voor moeten ontleden!
Waarom wordt hier gesproken over een vlieg? Waarom is in dit vers geen ander insect genoemd? De mensheid is toch ook niet in staat om bijvoorbeeld een kever te scheppen, ook al zouden zij hiervoor samenkomen?
Geleerden leggen uit dat hier specifiek een vlieg wordt gebruikt, omdat de vlieg gezien wordt als iets achteloos. Sterker nog; mensen hebben het idee dat een vlieg geen enkele nut heeft in het leven. Hij zou alleen goed zijn in het lastig vallen van de mens. Het zou een irritant insect zijn die we graag wat tikjes geven.
Is een vlieg echt nutteloos?
Nee, zeker niet! Wij weten wel beter!
Wist jij dat de vlieg een medicijn draagt op één van zijn vleugels?
De Profeet ﷺ heeft het volgende gezegd over de vlieg:
"Wanneer er een vlieg in het drinken van één van jullie valt, duw het er dan goed in en verwijder het dan, want één van de vleugels draagt een ziekte en de ander het geneesmiddel" (Boechari)
"إذا وقع الذباب في شراب أحدكم فليغمسه ثم ينزعه فإن في أحد جناحيه داءً وفي الآخر شفاءً"
We hebben geen wetenschap nodig om deze woorden aan te nemen. Maar er zijn diverse onderzoekjes gedaan waarin de effecten van een vlieg zijn bestudeerd.
Zo zijn er vliegen geplaatst in twee schaaltjes water. In de ene schaal is de vlieg volledig ondergedompeld en in de andere schaal is de vlieg eruit getrokken zonder deze in het water te duwen.
Bij het nemen van de monsters bleek het schaaltje waar de vlieg niet ondergedompeld is geweest, bacteriële kolonies van het E Coli type te bevatten. In het schaaltje waar de instructies van de Profeet ﷺ werden opgevolgd, werd alleen de bacterie Actinomyces gevonden die juist gebruikt wordt bij het maken van nuttige antibiotica
De vlieg kan dus wel degelijk van nut zijn maar omdat de meeste mensen de vlieg als iets nutteloos beschouwen, is in dit voorbeeld dus gekozen voor de vlieg.
Wist je overigens dat het Arabische woord voor 'vlieg' een betekenis bevat? Het Arabische woord voor 'vlieg' is [ddoebaab] (ذُبَاب). Als we dit woord door midden delen, dan krijgen we een zin die taalkundig correct is: (ذُبَّ آبَ) wat letterlijk betekent "weggejaagd worden en terugkeren". Dit is dan ook een samenvatting van het leven van een vlieg; als je hem wegjaagt dan keert hij terug. Herkenbaar hé?
Ik wil dit moment aangrijpen om te focussen op het verschil tussen een bij en een vlieg.
Omdat een bij gehoor geeft aan de instructies van zijn Heer levert de bij op samenwerkende en vreedzame wijze een bijdrage aan de samenleving en wordt om die reden gewaardeerd. Als we ons niets aantrekken van de Wetten van Allah ﷻ dan zijn we niet veel beter dan een vlieg die bekend staat om zijn onhygiënische levenswijze, intolerantie en het afpakken van andermans spullen.
In het vorige bericht hebben we kenbaar gemaakt dat de bij haar naam te danken heeft aan haar vrijgevigheid en gulheid. De bij 'geeft' in tegenstelling tot de vlieg die bekend staat om het 'nemen'. Ook in dit vers wordt dit bevestigd:
﴾...En als de vlieg hun iets ontneemt... ﴿
﴾وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا﴿
Wat geven we onze kinderen mee? Moeten ze een voorbeeld nemen aan de vreedzame, nuttige, genezende en opbouwende bij of mogen ze zich gedragen als een losbandige, onhygiënische, nutteloze en egoistische vlieg?
Leven naar de Wetten van Allah ﷻ dan wel het verwaarlozen van deze Wetten maakt het verschil...
Reactie plaatsen
Reacties