De termiet

Voor de mens is er niks pijnlijks dan het verliezen van een dierbare. Iedereen wordt geconfronteerd met de dood. Voor de gemeenschap als geheel is er niks pijnlijker als het overlijden van iemand waar ze veel aan te danken hebben. Als we het grote verlies willen verdragen, dan zouden we ons het overlijden van onze Profeet voor ogen moeten halen. Is er dan een belangrijkere persoon geweest waar de mensheid afscheid van heeft moeten nemen dan onze geliefde Profeet?

 

Het overlijden van de Profeet betekende ook onmiddellijk de beëindiging van de profeetschap. Desondanks is zijn overlijden niet beschreven in de Quraan. Wél is het overlijden van een andere profeet in de Quraan vermeld. Welke profeet zou dat moeten zijn?

 

Het gaat om de Profeet Soulayman. Allah zegt hierover:

﴾En toen Wij de dood voor hem (Soulayman) hadden bepaald, kon niemand hen (d.w.z. de djin) wijzen op zijn dood, behalve een termiet die (langzaam) zijn staf opat...﴿ Saba:14

﴾ فَلَمَّا قَضَيۡنَا عَلَيۡهِ ٱلۡمَوۡتَ مَا دَلَّهُمۡ عَلَىٰ مَوۡتِهِۦٓ إِلَّا دَآبَّةُ ٱلۡأَرۡضِ تَأۡكُلُ مِنسَأَتَهُۥۖ﴿

 

Wat maakt het overlijden van Soulayman zo bijzonder dat deze - in tegenstelling tot alle andere overlijdens van Profeten - wél vermeld wordt in de Quraan?


Om hier een duidelijk antwoord op te kunnen geven, wil ik het het kort hebben over de djin waar Soulayman o.a. de macht over had. In mijn e-book “Magie en de Quraan” lees je hier overigens meer over.

De djin bezitten bovenmenselijke krachten. De kwaadwillenden onder hen hebben altijd beweerd kennis te hebben van het verborgene en zo hebben ze vele mensen kunnen misleiden. Soulayman strafte en onderdrukte hen door hen als werkers in te zetten. Allah zegt hierover:

﴾Zij (d.w.z. de djin) maakten voor hem wat hij wenste aan gebedshuizen, standbeelden, schalen (zo groot) als bassins en enorme pannen...﴿ Saba:13

﴾ يَعۡمَلُونَ لَهُۥ مَا يَشَآءُ مِن مَّحَٰرِيبَ وَتَمَٰثِيلَ وَجِفَانٖ كَٱلۡجَوَابِ وَقُدُورٖ رَّاسِيَٰتٍۚ﴿

 

Ook zegt Hij:

﴾En (ook) de satans (maakten Wij dienstbaar aan hem), onder hen zijn er bouwers en duikers﴿ Saad:37

﴾ وَٱلشَّيَٰطِينَ كُلَّ بَنَّآءٖ وَغَوَّاصٖ﴿

 

Wat betreft de kwaadwillenden onder de djin; dezen werden vastgehouden:

﴾En anderen zijn vastgebonden aan ketenen﴿ Saad:38

﴾ وَءَاخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي ٱلۡأَصۡفَادِ﴿

 

De djin moesten dus keihard werken; dag in dag uit. En Soulayman hield ze goed in de gaten om eventueel straffen uit te delen:

﴾...En wie van hen (d.w.z. de djin) van Ons Bevel afwijkt, zullen Wij een bestraffing van een laaiend Vuur laten proeven﴿ Saba:12

﴾ وَمَن يَزِغۡ مِنۡهُمۡ عَنۡ أَمۡرِنَا نُذِقۡهُ مِنۡ عَذَابِ ٱلسَّعِيرِ﴿


Al leunend op zijn staf, waakte hij over hen terwijl ze aan het zwoegen waren. Het was echter bepaald dat hij tijdens deze wakende positie, zou komen te overlijden. Al leunend keerde zijn ziel terug naar zijn Schepper. Echter hadden de djin niet door dat Soulayman overleden was; anders zouden ze namelijk gestopt zijn met werken.

 

Pas toen Soulayman neerviel, stopten ze met werken en hadden ze door dat hij al enige tijd overleden was en dat ze al die tijd onnodig hebben doorgewerkt.

Door de dood van Soulayman in de Quraan te vermelden, toont Allah aan dat de djin geen kennis hebben van het verborgene:

﴾...Pas toen hij (Soulayman) neerviel, werd het voor de djin duidelijk dat als zij kennis zouden hebben gehad van het onwaarneembare, zij (dan) niet (zo lang) in de vernederende bestraffing zouden blijven﴿ Saba:14

﴾ فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ ٱلۡجِنُّ أَن لَّوۡ كَانُواْ يَعۡلَمُونَ ٱلۡغَيۡبَ مَا لَبِثُواْ فِي ٱلۡعَذَابِ ٱلۡمُهِينِ﴿

 

Hiermee is het grootste mysterie over de djin ontmaskerd, namelijk het feit dat ze géén kennis hebben van het onverborgene. Het werk van waarzegsters, magiërs en alle andere vage en duistere figuren is hiermee door een klein termietje teniet gedaan. Zo zie je maar weer dat de djin, ondanks hun krachten, feitelijk erg zwak en afhankelijk zijn.


Soulayman viel neer doordat zijn staf het begaf als gevolg van de schade die een termiet aanrichtte. Een termiet wordt [arada] (أَرَضَةٌ) genoemd in het Arabisch wat afgeleid is van het woord [ard] (أَرْضٌ) wat ‘aarde’ betekent.

In dit verhaal gaat het om een staf maar termieten kunnen gigantische schades veroorzaken. Van alle insecten kunnen alleen termieten de fundering van een heel huis in slechts enkele jaren volledig verwoesten! Een termietenplaag kan dus zo je huis kosten...

 

Wat ook bijzonder is aan termieten is dat ze de langstlevende insecten zijn. De koninginnen onder de termieten kunnen zelfs tussen de 20 en de 50 jaar oud worden!


De termiet at dus langzaam de staf van Soulayman op. Wat opvallend is in dit vers, is het Arabische woord voor ‘staf’. De meest bekende term voor ‘staf’ is [‘asaa] (عَصَا), of op zijn Marokkaans [la'saa]... 🙈

 

De term [‘asaa] wordt dan ook gebruikt in het verhaal van Moessa:

﴾17. En wat is dat in jouw rechterhand, o Moessa?” 18. Hij zei: “Dit is mijn staf waarop ik steun en waarmee ik (de bladeren uit de bomen) sla voor mijn schapen en waarin voor mij andere voordelen zitten.”﴿ Taha:17-18

﴾ وَمَا تِلۡكَ بِيَمِينِكَ يَٰمُوسَىٰ 17 قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّؤُاْ عَلَيۡهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَىٰ غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَ‍َٔارِبُ أُخۡرَىٰ 18﴿

 

Het woord voor ‘staf’ is dus [‘asaa] maar in het verhaal van Soulayman wordt gesproken over [minsa-a] (مِنسَأَة).

 

Wat is het verschil tussen een [‘asaa] en een [minsa-a]?

 

Geleerden leggen uit dat een [‘asaa] gebruikt wordt door schapenherders. Het gaat hier dus veelal om kleinere dieren, zoals schapen.

Een kamelenherder gebruikt vanzelfsprekend een grotere stok; zo’n stok wordt een [minsa-a] genoemd. Deze stok wordt enkel gebruikt bij kamelen.


Duidelijk, Soulayman gebruikte dus een grotere en stevigere stok, die normaal gesproken alleen bij kamelen gebruikt wordt, om de djin aan het werk te zetten.

Dan rijst de vraag wat de djin en het kameel gemeen hebben of wat de link

is tussen deze twee.

 

Het antwoord op deze vraagstelling vinden we terug in de hadieth. De Profeet heeft de kameel namelijk vaak samen genoemd met de djin. Neem bijvoorbeeld de volgende overleveringen:

‘Verricht het gebed in verzamelplekken van schapen maar verricht het gebed niet in verzamelplekken van kamelen, want zij komen voort uit de shaytaan (duivels)’ (Ibn Maaja. Albaanie: authentiek)

صلوا في مرابض الغنم ولا تصلوا في أعطان الإبل فإنها خلقت من الشياطين

 

Ook zegt de Profeet:

‘Op de rug van elke kameel bevindt zich een duivel; zeg daarom de Naam van Allah wanneer jullie hen bestijgen‘ (Ibn Goezayma. Albaanie: authentiek)

فوق ظهر كل بعير شيطان فإذا ركبتموها فسموا الله عز وجل

 

Zoals te lezen is er dus een duidelijke samenhang tussen de djin en de kameel. Ze lijken onlosmakelijk verbonden te zijn met elkaar.

Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn van de driftige karakter en de extreme wraakneigingen van een kameel.

 

Het is dus niet vreemd dat Soulayman een staf gebruikt is, die bedoeld is voor kamelen..


Mooi he, dat zoveel moois verborgen zit achter het woordje [minsa-a]...

 

Deze fijne, subtiele en "verborgen" details zijn zo kenmerkend voor de Quraan waar helaas vaak overheen wordt gelezen.

We kunnen echt veel meer uit de Quraan halen en middels deze pagina probeer ik hier een minuscule bijdrage aan te leveren.

 

Moge Allah het van ons allen accepteren...

Rating: 5 sterren
1 stem

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.